Thursday, September 6, 2007

من أوراق شابه مستقله1

قبل البدء فى كتابه البوست التانى , دار فى رأسى عده موضوعات يمكن الكتابه بها ولكنى فضلت ان يكون هذا البوست عن الهدف من هذ المدونه و الذى لم يكن بالطبع هو كيل الاتهامات للرجل بقد ر ما نهدف الى تقديم النموذج الذى يجب ان تكون عليه المرأه فى عصرنا

لذا, سأتحدث اليوم عن أكثر كلمه حدث وراءها جدال فى تاريخ نضال المرأه فى حصولها على حقوقها المهضومه الا وهى الاستقلال

الكلام بخصوص استقلا ل المرأه هايخد أكثر من بوست لانى قررت اتناوله من عده أوجه بالترتيب:

أولا:ماهو المقصود بالمرأه المستقله ووظروف نشأه هذا التعبير؟

ثانيا هاتكلم عن عقده سندريلا او خوف المرأه من الاستقلال

ثالثا هاتكلم عن تجربتى كشابه مستقله

ونبتدى نقول كان يا ما كان فى فى عصر مش بعيد عنا وقرب يرجع لينا تانى كانت في المرأه يتم تربيتها بطريقه مزدوجه و النوع ده من التربيه اخد من الاستقلال تحمل المسئوليه يعنى الينت داخل البيت تتحمل المهارات اللى تخليها مسئوله عن اللى داخل البيت ,لكن فى نفس الوقت اى حاجه ليها علاقه بمهارات الاحتكاك بالعالم الخارجى فكانت المرأه تعامل هنا كالطفله التى لن تبلغ طور النضوج ابدا فهى ليست فى حاجه الا سوى ان يوجد فى حياتها الرجل دائما لكى ينوب عنها فى القيام لدورها فى العالم الخارجى

ولان هذا الوضع لم يكن طبيعى بتاتا وهذا لان المرأه منذ بدء الخلق شريكه للرجل وليس تابع
فكان عوده المرأه للمطالبه بلعب دورها فى العالم الخارجى امر طبيعى, وهو شئ لا ينقص من كونها أمرأه ولا يتعبر تعديا على دور الرجل فى الحياه فليس هناك تشريع سماوى واحد يقول أن من تشارك الرجل فى تعمير الكونواستغلال مواهبها وقدراتها لتقديم الافضل لمجتمعها تصبح مجرمه او فاسقه كما يدعى بعض شيوخنا الافاضل جزاهم الله

واستقلال المرأه لا يعنى انكار دور الرجل فى حياتها لان كل منهم له دور مؤثر فى حياه الاخر فهو الاب و الاخ و زميل العمل و الزوج فى المستقبل ده لو ربنا ار اد طبعا

وما ذكرته هو توضيح اننى أحاول ان اخرج من نقطه الالتباس و الصدام مع الرجل فى هذه النقطه

اما عن متى يبدأ الاستقلال فانا ارى انه يبدأ فكريا, اى ان تكون كل منا قادره على اتخاذ قرارتها بغض النظر عن نظره المجتمع لها وضغوط الاهل و وغيرهم وليس صحيح ان الاستقلال المادى يسبق الاستقلال الفكرى فكم من السيدات لديهم أمو الهم الخاصه ولكنهم كالجوارى واقل
لان المال اذا لم يكن مسبوق بفكر واعى وسليم لن يدعم كونى مستقله أولا
كما أن اختيارى كونى مستقله فى حياتى يعنى أننى حملت نفسى مزيد من المسئوليات لان الشخص الحر هو الشخص المسئول عن تصرفاته وليس كالطفل الذى يتحمل عنه ابويه كل شى

ولانى مؤمنه ان من يملك قوته يملك قراره ,فخروجى للعمل وانى اتحمل مسئوليه نفسى اقتصاديا هايساعدنى بالتأكيد فى انى اكون حره قرارى


وفى ختام الكلام عن ماذا يعنى استقلال المرأه أحب اقول أن حياتنا ملئيه بسيدات اقنعوا نفسهم بالتخلى تماما عن دورهم خارج البيت و الاعتماد على الرجل فى النيابه عنهم فى ذلك لكن الظروف جعلتهم يضطروا يواجه الحياه بعد ذهاب الرجل من حياتهم واكيد فى حاله الاضطرار بتكون المرأه غير مسلحه لا بخبره ولا ثقافه ولا مهارت تساعدها على اجتياز اللى هاتواجه من صعوبات
اذن فلنكن مستقلات من البدايه

15 comments:

dr.Roufy said...

أنا فرحانة اني أول كومنت هنا

الكلام جميل جدا..ورغم ان الموضوع دا الناس اتكلمت فيه كتيييييييير ولسه بتتكلم لكن زاوية الطرح هنا مختلفة لحد كبير..
الراجل والست

قضية القضايا ومشكلة المشاكل
ساعات أبص حواليا كدا
الاقي الستات في كل المناصب بيشتغلوا زيهم زي الرجالة
وبالاقي البنات في الكليه عندي أكتر من الولاد
ارجع واقول هي دي المساواة
أبص برضه الاقي التحرشات والمضايقات الى مافيش بنت بتسلم منها
والاقي التفكير في دماغ الرجالة ماتغيرش
لسه الست عندهم..عاملة نوع من الحساسية
حاسين عليها بالسيادية

ايه دا بقى؟؟
ايه الازدواجية دي
وهل فعلا كدا المساواة موجودة ولو بنسبة معقولة.؟

يعني مرة مثلا كنت راكبة المترو
والدنيا كانت زحمة شوية..وكان فيه رجالة قاعدين وست كانت واقفة
فالراجل قال للى جنبه هما مش بيقولوا مساواة والست زي الراجل
يبقى أقوم لها ليه؟؟

حتى المساواة عندنا..اتمسخ معناها

تحياتي
ورمضان كريم

Anonymous said...

ربنا يوفقكم يا بنات

و منتظرة جديدكم

:)

ايمان سعد

حاولوا تشوفوا فعاليات حركة

كلنا ليلي

الوقت ده السنة اللى فاتت كانوا عملوا حملة كبيرة

:)

بس مش عارفه السنة ده نظامهن ايه


ايمان سعد

يوسفيات..محمد يوسف said...

حلو الكلام.....بس تعملي أيه بقى في أمخاخكم...طيب أنا أقولك على موقف

كنت أعرف واحدة ....شخصية قوية...سيلف مانيجد...تاخد حقها بنفسها...وتثبت عشر ولاد في وقفة واحدة


الأخت دي حبت واحد...ومن ساعتها النظام مشي

أمينة....نعم ياسي السيد


أغلب البنات مقتنعين جواهم- وده غالباً بتأثير الوجدان الجمعي -بإن الراجل عقله أكبر وأحسن..وإنها عايشة حمامة تحت جناح الصقر

أنا الحقيقة ميعجبنيش كده ،سلبية شديدة وإلغاء جزئي أو كلي لشخصيتها...لدرجة إن ممكن بعض البنات ممكن تعتبريهم"ديول" للشخص اللي بتحبه

جميله بو حريد said...

كلامك جميل يا دوك

وهو ده اللى احنا عاوزينه من المدونه كلنا نتكلم من الجنسين نعبر عن افكارنا نحاول نفهم بعض ونقول عن حقيقه افكارنا

انا عارفه ان ده مش اخر ولا اول مره خد هايتكلم عن المرأه المستقله لان المفهوم اختلف عن زمان نتيجه اوضاع كتير

لو عندك افكار عاوزه تناقشيها معانا ابعت لى على w.women@gmail.com

جميله بو حريد said...

عاوزينك يا دوك معا نا

انا رائى ان انتى نموذج رائع للبنت


وانا عارفه حركه كلنا ليلى

وشايفه ان جميل ان الواحد مادام متقف معاهم فى الفكره يحاول يعمل ويجرب بطريقته

جميله بو حريد said...

يا دكتور محمد انا متقفه معاك فى كلامك

لكن عشان تعرف بقى البنت اللى بتكون قبل الارتباط هرقليز
ةبعده بتكون رشيده معزه بكار

اقرا البوست الجاى

درش said...

أنا مؤيد لكل هذا الكلام ..
بس فيه تقصير كبير من المنظمات النسائية و الحركة النسائية في مصر لمساوتها بالرجل
لحد دلوقت لم تطالب ولا منظمة نسائية مصرية بحق النساء في الخدمة في الجيش
مافيش ولا مصرية بتدافع عن تراب الوطن
فهل يا ترى هنلاقي متطوعات للجيش المصري في المستقبل القريب حتى تتساوي بالرجل؟
هل سنري مجندات تلبس الميري و الجزمة البيادة و تزحف على الرمل و تقوم ببطولات مثل بطولات الشهداء في حرب أكتوبر؟
إننا سنترك هذا السؤال للمستقبل يجاوب عليه.

ثورة said...

darsh
طب انا هرد على ما جميلة تيجي

من باب مساواة المرأة بالرجل برضو
المفروض الرجالة تحمل وتخلف
وإلا ناخد قصاد الخلفة بدل أتعاب

نقول م الأول
بالعقل
فيه فروق نسبيه تميز كل جنس بحيث ان الاتنين مع بعض يعملوا تكامل
إنما التفريق اللى بيكون على أسس عنصرية أو انحيازيه وملوش أي سبب منطقي ده المرفوض

درش said...

هو إنتي أخدتي كلامي ليه على إنه ضدكم؟
الستات بتخدم بلادها في الجيش في كل أنحاء العالم الغربي.
مثلا في اسرائيل .. الستات بتخدم في الجيش و تحمل السلاح و تقاتل.
المفروض دا حق متاخد منكم و إنتوا مش بطالبوا بيه.
ولا إنتوا مع التقاليد الشرقية المحافظة؟
الستات في أوروبا بتشتغل مكانيكيين و زبالين و سواقين تاكسي.
يا ترى ممكن نلاقي زبالة بتكنس الشارع و إحنا رايحين الشغل الصبح؟
ولا لما الستات في مصر يفتكروا الخدمة في الجيش و القتال في الحروب و سف الرمل يرجعوا ورا و يقولوا " لأ دا فيه فروق إحنا أضعف ! " و يقولوا كلام أشد تطرفاً من كلام الطالبان.
أما موضوع الخلفة دا بقى ديه إرادة ربنا .. إن حب الأولاد كله بيروح للأم مش للأب.
ممكن تلاقي واحد بيحب أمه و بيكره أبوه.
لكن مستحيل تلاقي واحد بيحب ابوه و يكره أمه !
و ما أظنش إن فيه أم تقبل تاخد بدل أتعاب الخلفة .. ساعتها ممكن اشتري عيالي من مراتي و أقولها روحي مش هتشوفيهم تاني !

جميله بو حريد said...

عزيزى درش

على ما اعتقد فى بلد لسه يبحصل فيها ختان لما اجى اقول لناس انا عاوزه اخدم فى الجيش هاخد بالجزمه القديمه فوق دماغى ده ان ما تهمتش بانى انا ذكوريه متعفنه

يا عزيزى غلطه اللى سبقونا فى مجال العمل النسوى انهم انفصلوا عن الواقع الواقع بيقولى لما تبقى الواحده بتعرف تروح شغلها وحقوقها الانسانيه محفوظه مش تتعرض لتحرشات واتهامات ليها بانها سايبه بيتها وقال ايه بتحقق ذاتها لما بس نحاول نغير النظره و الافكار ده

ساعتها هابقى اطالب ان احنا نخدم فى الجيش

بس فيه سؤال فى وزرى هوا نتوا بزمتك يا جيل الشباب الواعد الصاعد بتخدموا فى الجيش كام واحد فيكم بيتهرب من الخدمه العسكريه و بيجيب واسطه عشان ما يخدمش

ده بس ملحوظه

وعلى فكره فى الدول المتقدمه الام اللى مش بتشتغل جوزها بيدفع ليها مرتب شهرى ليها كتأمين

وفلوس الدنيا مش هتساوى الم واحد من اللى بتستحمله الام

درش said...

عزيزتي جميلة .. بالطبع كلنا متعاطفين مع النساء اللي بيتبصلهم نظرة سلبية لما بيخرجوا يشتغلوا عشان يحققوا ذاتهم.
و التحرشات ديه ظاهرة عالمية مش موجودة في مصر بس.
بس الستات دايماً لما يقعدوا يطالبوا بالمساواة بتبقى مساواة ناقصة.
الرجال مش في وضع مسيطر طول القرون السابقة إلا لأنهم احتلوا كل المناصب و الوظائف .. الحقير و العظيم ، المتعب و المريح.
و من المتعب و الحقير وصلوا للمريح العظيم.
و كل إنسان قيمته على قدر عمله .. فقط !
و إذا الإنسان اتكلم بس و ما عملش .. يبقى مالوش لازمة.
فإذا مثلا قررت النساء المصريات إنها تكون مؤثرات في المجتمع يبقى مش هينفع لو هما مثلاً احتلوا القمم و سابوا القاع. لإن القمم على أى حال بترتكز على القاع و إذا ظل القاع كله ذكوري .. يبقى أكيد القمة عمرها ما هتبقى إنثوية أبداً إلا إذا بقى بنظام المحاصصة و المناصب الهامشية.
و بعدين إنتي مفروض إنك بتبصي على أنهي دولة واخداها نموذج لحرية المرآة؟
دولة الطالبان في أفغانستان ولا دول الغرب المتقدم؟
بالنسبة للشباب اللي بتتهرب من الجيش .. فيه طبعاً شباب بتتهرب ، بس فيه شباب ما بتتهربش ! يعني مش " كل " الشباب.هنا في مصر فيه جنس بأكمله " متهرب " من التجنيد.
و التجنيد أنا اعتبره شرف .. لأنه دفاع عن تراب الوطن.
إنما موضوع الختان .. نقول إيه ؟ إنها التقاليد الضاربة منذ آلالاف السنين ، أكيد مش هتتغير في يوم ولا إتنين.

ثورة said...

جميل النقاش ده
وجدير بالاحترام لإنه مش مجرد مباراة كلامية .. أنا شايفه أن كل حد عنده وجخة نظر بيعبر عنها

كان ليا تعليق صغير على كلام درش

أنا كنت بوضح المساواة بتتقاس ازاي يا أستاذ درش
مش برد عليك عشان اعتبرت ان كلامك ضدنا

لو انت مثلا طبيب ناجح وأنا معلمة ناجحة
يبقى أنا كده مش أقل منك ولا انت أقل مني

الفكرة مش إني لااازم أكون طبيبة عشان أقف على قدم المساواة بيك

الفكرة إني أضيف .. أسيب بصمة ليا
على حسب ظرووفي أنا .. وطبيعتي وقدراتي .. والمجال اللى اختارته أنا

مباقولش إن الستات متشاركش ف الجيش أو النجارة أو السباكة أو أي شيء من هذا
ومش بس دول اشمعني اخترت الوظايف دي بس
ما فيه تخصصات ف الطب أو الهندسة أو السياسة أو الشرطة أو القضاء
الستات بتبعد عنها أو بتمنع من دخولها بحجة إنها للرجال فقط

وأنا ضد الرأي ده من زمان

لأ تشارك لو قادرة ولو عندها رغبة وموهبة في المجال ده

الاعتراض فقط في نقطتين
1- مش لازم أعمل كل اللى انت بتعمله عشان أبقى زيك
أعمل اللى يناسبني أنا وهبقى أضفت برضو
يعني مش لازم ألعب مصارعة حرة وأدخل الجيش عشان يبقى فيه مساواة

2- ربنا خلق جنسين كل واحد فيهم يتميز بشيء عن الآخر عشان يكملوا بعض زي ما قلت
فطبيعي تلاقي مجال من الحياة أغلبه من جنس معين .. أغلبه مش كله .. لميزة نسبية ف الجنس ده

بس

ومن رأيي أنا
إن الصح إن تفتح أبواب كل المجالات لأي جنس .. ويتم القبول على حسب الكفاءة مش النوع
يطلع بأه الأغلبيه ستات أو رجاله
ده يحدده الظروف والقدرات والفروق النسبية العامة أو الفردية

جميله بو حريد said...

كلام جميل يا درش اللى قلته وانا على فكره ما قلتش احنا بس نبقى فى القمه وانى ما ابقاش حققت المساواه واخدت حقوقى غيرى لو كنت فوق وانتوا تحت

وعلى ما عتقد رد ثوره وضح نقصد ايه وانا ردى السابق كان موضح وبيقول انا مش باقولك مش عاوزه اكون جنديه عشان هى حاجه فيها بهدله

و الله انا فى ذهابى للجامعه فى بلدنا بقت زى اللى راحه تحارب

وعلى فكره انا مش واخده بلد معين نموذج لان النموذج و المثل الاعلى انا شايفه انه فى دينا لو فعلا القراءن وما جاء فيه هو كان دستورنا فى حقوقنا وواجبتنا حاجات كتير هاتتغير

وشكرا جدا على مشاركتك واتمنى المزيد

درش said...
This comment has been removed by the author.
درش said...

صحيح أنا مافهمتش وجهة نظر البلوج كله .. متأسف بس أنا عاوز ألفت إنتباهكم إنكم دلوقتي بقيتوا بتتكلموا عن حاجات قديمة شوية .. في أوروبا دلوقت فيه الكلام دلوقت مش على المساواة .. الكلام على " تفوق جنس الحريم على الرجال في كل شئ " حتى في القوة العضلية. صحيح إنها حركة تعتبر ، حتى في أوروبا ، " متطرفة " بس لازم تتابعوا النضال النسوي في كل أنحاء العالم
وهما بيطالبوا بالمشاركة في كل شئ، القتال ، المهن المتعبة دا حتى كان فيه لعيبة كورة كانت عاوزة تلعب في دوري البوندزليجا مع الرجال يعني مثلاً تصوروا إن بنت بتلعب في الأهلي أو الزمالك ! و الحركة ديه واضحة جداً في ألمانيا. و ما تنسوش إنهاوصلت أنجليكا ميركل للسلطة.

الست في مصر : طبيبة ، محامية ، قاضية ، وزيرة ، معلمة ، مهندسة و كل المهن الإدارية ولا تشارك على الأرض في المهن الآخرى ولا تدافع عن الوطن